LUAHAN SAYU HATI JURURAWAT SERINGKALI DITUDUH LEMBAB MACAM LABI-LABI - Mesti Baca! Perkongsian Blog Entri dari Laman Hebahan Maklumat sebagai Panduan dan Hiburan semua Blogger. Seandainya ada yang menarik di LUAHAN SAYU HATI JURURAWAT SERINGKALI DITUDUH LEMBAB MACAM LABI-LABI harap dapat disebarkan sesama kita. Wallahu'alam bissawab.
LUAHAN SAYU HATI JURURAWAT SERINGKALI DITUDUH LEMBAB MACAM LABI-LABI

LUAHAN SAYU HATI JURURAWAT SERINGKALI DITUDUH LEMBAB MACAM LABI-LABI



Sorry lah kalau 'artikel' aku kali ni agak kasar sedikit (banyak). Tapi aku dah penat dengar orang hina kerjaya aku.  Seriously, apa masalah anda dengan kami sebagai seorang jururawat? Semuanya serba tak kena pada mata anda kan?

**Teks ini menggunakan bahasa Melayu yang tidak rasmi untuk mengekalkan mood penulisan dan pembacaan.**

Sebelum aku mulakan teks ini, aku nak perjelaskan beberapa perkara supaya anda faham dan tidak lagi memperbodohkan diri anda sendiri.

JURURAWAT adalah orang yang berkelayakan, berpengetahuan dan berkemahiran dalam perihal menjaga pesakit dari segi kesihatan, penjagaan diri, kebersihan, perawatan, nutrisi, pendidikan kesihatan, rehabilitasi, pemulihan mental dan fizikal seseorang pesakit. Kami sebagai jururawat adalah pakar dalam bidang kami. Kalau doktor adalah pakar dalam kesihatan, juruterbang adalah pakar dalam penerbangan, kami adalah pakar dalam perawatan.

Jururawat termaktub dibawah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan bukannya institusi kesihatan yang berkenaan. Kami ada badan lembaga kami sendiri.

PESAKIT pulak bermaksud orang yang ada masalah untuk menjalani kehidupan dengan cara yang terbaik. Tak kira la masalah dari segi kesihatan ke, mental atau fizikal ke, emosi atau tingkahlaku ke, masalah pengetahuan ke, asalkan selagi masalah itu mengganggu anda untuk menjalani hidup dengan kualiti yang terbaik (kecuali masalah kewangan).

Jadi anda fikir semula, anda tu tergolong dalam kumpulan pesakit ataupun tidak?

Sekarang aku nak bidas satu persatu.

1. JURURAWAT TAK BUAT KERJA.

Ini tuduhan tak berasas. Kat sini aku sertakan jadual waktu melawat di wad hospital kerajaan (hospital swasta tidak pasti).



Anda datang ke wad sebagai pelawat pada waktu melawat, kemudian anda nampak jururawat duduk di kaunter jururawat. Lepas tu anda kata jururawat tak buat kerja. Kelakar.

First of all, anda datang pada waktu melawat. Waktu tu kami tak akan buat apa-apa perawatan pada pesakit kerana kami nak beri masa kepada ahli keluarga untuk datang dan menjenguk pesakit tanpa sebarang gangguan. Masa yang terluang itu kami gunakan untuk siapkan laporan dan dokumentasi harian. Segala paperwork akan disiapkan pada waktu itu.

Fikir semula. Takkan anda nak kami buat kerja kat pesakit sepanjang masa sampai anda tak ada peluang untuk jenguk pesakit? Sebab tu kami bagi masa. Takkan la masa anda nak jumpa pesakit, time tu la kami nak buat dressing. Tak ke anda yang bising jugak nanti? Logik la sikit. Kami pun taknak kerja kami diganggu atau mengganggu pelawat. Dah bagi masa untuk melawat pun kata tak buat kerja. Tak bagi masa kang kata kami ni kejam.

Dah time anda jenguk pesakit tu, kami pun siapkanlah paperwork kami di kaunter. Apa masalahnya? Tahu tak apa jenis dokumentasi yang kami nak kena siapkan setiap shif? Apa patient buat setiap masa, apa perawatan yang kami buat pada patient, apa doktor order, apa yang pesakit makan dan minum, berapa banyak pesakit kencing dan berak (sorry). Semua tu nak kena dokumenkan sebelum berakhirnya shif. Dan anda sesedap rasa je kata kami tak buat kerja. Apa hal?Anda tak tahu apa bidang kerja jururawat, lebih baik anda diam daripada sebut tak tentu hala. Memalukan.

2. JURURAWAT LAMBAT BUAT KERJA.

Ini satu lagi hal. Ada sekali aku terbaca, seorang individu ni pergi ke Emergency Department (ED) untuk dapatkan rawatan, tapi dia kena tunggu berjam-jam baru dapat rawatan. Lepas tu dia bising kata jururawat lambat buat kerja.

Anda kena faham. Di ED tu, dipenuhi oleh pesakit yang dalam keadaan kritikal. Faham tak apa itu kritikal? Yang boleh mati kalau tak diberi perawatan segera. Kalau setakat patah tangan, memang kena tunggu lah jawabnya. Nak buat macam mana, dah ada yang lagi kritikal. Untuk pengetahuan anda, kalau anda diarahkan untuk tunggu, itu maknanya anda takkan mati disebabkan oleh 'masalah' anda tu. So tak perlu nak risau lebih-lebih.

Agak-agak la, kan. Takkan kami nak cakap macam ni pulak kat pesakit kritikal;

Pakcik, kepala pakcik ni dah pecah, pakcik dah hilang banyak darah. Bahaya ni. Tapi takpa, pakcik tunggu dulu kat sini. Sebab saya nak rawat orang yang sakit perut tu dulu. Dia datang lagi awal dari pakcik. Kesian dia kena tunggu lama-lama.

Siapa yang kejam sekarang ni? Anda jangan fikir anda seorang je yang ada masalah besar. Orang lain lagi teruk dari anda. Jangan fikir anda tu pusat dunia sampai semua kena serve ikut cara anda.

Lagi kelakar bila ada orang kata "Jururawat buat kerja tak ikhlas!" padahal dia datang ke klinik untuk dapatkan MC percuma supaya dapat skip dari pergi kerja. Ironi, dan kelakar.

3. PENGURUSAN HOSPITAL LEMBAB, JURURAWAT TAK BERKUALITI.

Ni ape ke hey nak kaitkan kami pulak? Kalau dah lambat dapat ubat, lambat buat X-ray, lambat dapat parking, takkan nak salahkan jururawat pulak? Kalau dah pengurusan hospital yang lambat, apa pulak kami yang kena?

Kalau kerusi rehat pelawat dah rosak ataupun koyak, kenapa nak salahkan jururawat sebab tak gantikan yang baru? Pergi la buat aduan dan laporan kat unit inventori ke, pengurusan hospital ke. Tak pasal je tuduh orang lain yang tak ada kena mengena. Kalau rasa terlebih layak untuk duduk di kerusi yang disediakan secara percuma, buat aduan. Kan senang.

Agak-agak la kalau dah benci sangat sekalipun. Salah orang lain, tujukan pada yang betul. Ini tak pasal je.

4. PAKAIAN JURURAWAT KETAT BAGAI PELACUR MURAHAN (maaf).

Ek eleh. Padahal yang tengok tu pun pelawat jugak. Benda ni dah diajukan kepada pihak atasan. Dah berpuluh kali request pertukaran uniform diajukan kepada orang atas. Masalahnya selagi orang atasan tak bagi greenlight, selagi itulah uniform jururawat akan kekal begitu. Memang tak dinafikan, ada je jururawat yang pakai ketat nak mampus, tapi orang yang tengok bagai nak rak tu pun 2x5 jugak rasanya. Cakap orang tak bermoral, habis yang tengok tu ada moral tak?

Orang belanja free, tak semestinya kena ambil, kan?

Lagi satu, kalau rasa nak hina jururawat, hina jelah. Nak kata kami pelacur ke, perempuan murahan ke, ape ke, ikut suka. Tapi ingat;

"Pelacur" ini yang akan sambut bayi anda kelak.

"Perempuan murahan" ini yang akan jaga mak bapak anda kelak.

"Sibodoh" ini yang akan bagi anda makan ikut tiub kelak.

DAN "ORANG YANG TAK BERGUNA" INI YANG AKAN MANDIKAN DAN BALUTKAN MAYAT ANDA KELAK.

5. JURURAWAT ITU KULI BATAK.

Kuli batak kepala bana kau ! (sorry again)

Agak-agak la. Jururawat bukan kuli batak pesakit, pelawat, mahupun doktor sekalipun.

Kami bukan jugak pembantu doktor. Itu MA (Medical Assistant). Kami adalah RAKAN SEKERJA doktor. Fikir sikit, ada jururawat tapi tak ada doktor, perawatan tetap dijalankan. Tapi kalau ada doktor tapi tak ada jururawat, rasa-rasa boleh ke doktor nak basuh berak pesakit? (ditujukan kepada sebahagian doktor yang lupa diri)

Kami bukan kuli batak pesakit. Pesakit berak kencing, ingat wajib ke kami basuh? Sorry sikit. TAPI disebabkan keprihatinan dan empati, kami tolong basuhkan. Tak macam sesetengah pelawat yang sampai najis mak ayah sendiri pun jijik. Kami buat bukan sebab itu satu TUGAS, tapi kami buat sebab itu satu KEIKHLASAN.

Dan jangan nak kata "Jururawat buat kerja tak ikhlas."Siapa anda nak tentukan kami ikhlas ke tidak? Siapa anda nak tentukan berapa banyak keikhlasan yang kami beri? Agak-agaknya, kalau anda ditempat kami, anda ikhlas tak nak tolong basuh najis orang yang anda tak kenal? Yang ada AIDS? Hepatitis? Ikhlaskan diri sedut kahak pesakit TB? Basuh kencing gelandangan? Pesakit mental? Sedangkan mak ayah sendiri pun anda tak nak buat, ni kan pulak orang lain.

Pfft. Sembang kencang.

Please lah, kalau anda rasa anda mampu jadi seorang jururawat, TRY LA DULU. Jangan pandai menyalak tak tentu hala persalahkan orang sana sini, padahal diri tu tak mampu. Kalau rasa tak tahu pengalaman jadi jururawat, baik diam je. Jangan memandai-mandai. Anda sembang kencang kata jururawat itu tak betul, jururawat ini tak betul. Tapi bila suruh bagi nama jururawat tu, buat aduan, anda tak nak pulak?

Satu lagi, yang ini khas kepada warga jururawat sendiri.

Mana MNA dan MNU?

Apa tindakan yang organisasi anda buat semasa semua jururawat dihina, dicaci dan dimaki? Bila minta duit, laju berdesup je. Bila hal yang melibatkan maruah profession sendiri, kenapa tak nampak batang hidung?

Buat lah sesuatu! Buat satu program JURURAWAT SUKARELA!

Buka peluang kepada orang awam untuk rasa macam mana pengalaman jadi seorang jururawat. Kata nak memartabatkan kerjaya jururawat, tapi bila jururawat dihina, diam seribu bahasa.

**INI ADALAH PANDANGAN AKU SEORANG SAHAJA, TAK ADA KAITAN DENGAN SESIAPA PUN. OKAY?**

INI BARU SIKIT.
My notes, my words, my rules.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri


Pemilik Natang Ngoh bukan penulis asal LUAHAN SAYU HATI JURURAWAT SERINGKALI DITUDUH LEMBAB MACAM LABI-LABI. Artikel adalah sebahagian dari penulisan asal seorang Tokoh Blogger Terkenal iaitu Encik Ann. Terima Kasih atasa Ihsan Perkongsian. Jutaan Penghargaan kepada Encik Ann. More respect from Natang Ngoh.

Post a Comment

unfoolgiven unblogiven

{picture#https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xaf1/v/t1.0-1/c34.34.431.431/s200x200/383495_666690133356462_1783821221_n.png} Unfoolgiven an Author Natang Ngoh Jahat Molek. Menulis dengan pancaendera lapis ke 13 Unblogiven. Berbicara dengan bahasa yang satu. {facebook#https://www.facebook.com/unfoolgiven.unblogiven} {twitter#https://twitter.com/unfoolgiven} {google#https://plus.google.com/107838683407031460551}
Powered by Blogger.