Luahan Pendapat Pakar Motivasi, Raja Shamri Buat IbuBapa Yang Suka-Suka Suruh Tukar Guru Sekolah - Mesti Baca! Perkongsian Blog Entri dari Laman Hebahan Maklumat sebagai Panduan dan Hiburan semua Blogger. Seandainya ada yang menarik di Luahan Pendapat Pakar Motivasi, Raja Shamri Buat IbuBapa Yang Suka-Suka Suruh Tukar Guru Sekolah harap dapat disebarkan sesama kita. Wallahu'alam bissawab.




Luahan Pendapat Pakar Motivasi, Raja Shamri Buat IbuBapa Yang Suka-Suka Suruh Tukar Guru Sekolah








20 November yang lalu, ibubapa kepada salah seorang pelajar MRSM Pengkala Chepa menghantar surat permohonan kepada Pengetua MRSM untuk menukarkan seorang guru yang dikatakan tidak perform 100% dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang guru.



Antara alasan mereka ialah, sikap guru terbabit tidak matang dan profesional apabila mengajar. Guru itu juga didakwa bersikap keanak-anakan semasa mengajar dengan membawa pistol air ke dalam kelas dan menembak para pelajar apabila lambat/tidak boleh menjawab soalan.



Surat permohonan menukarkan guru terbabit kini sudah menjadi viral di laman Facebook. Dan ini menarik perhatian seorang pakar motivasi terkenal, Raja Shamri yang meluahkan pendapatnya mengenai surat ibubapa pelajar berkenaan.



Baca luahan pendapat beliau di bawah:



Pada pendapat sayalah kan :-



1. Sistem itu (MRSM) telah terbukti melahirkan ribuan orang yang berjaya. Sistem bermakna kesemua yang ada dalam itu termasuk cikgu, pemilihan cikgu yang mengajar, cara mengajar, pemantauan cara mengajar dan sebagainya, semuanya adalah satu sistem. TAK SUKA SISTEM maka boleh saja keluarkan anak itu dan belajar di sekolah lain.



2. Tak perlu hantar surat minta tukarkan cikgu itu, sebab pendidikan ini it goes beyond than academic excellence. Cikgu kita, zaman dulu pun bukannya pandai sangat mengajar pun tapi kita belajar benda lain dari kelas dia seperti belajar sabar, tahan telinga, tahan mengantuk, belajar untuk faham walaupun tak suka dan banyak lagilah. Dan itulah sebenarnya ilmu yang nak digunakan bila dewasa kelak baik dalam rumah tangga mahupun di tempat kerja.



Masa saya study di US dulu, ada banyak pensyarah taraf full Professor yang masuk kelas bercakap / mengajar macam syok sendiri. Tak ada siapa yang faham. Dia macam tenggelam dalam dunia dia. Tetapi research dia dan buku² dia sangat bagus. Just cara mengajar dia sangat tak best. Tapi adakah para pelajar di sana minta tukar profesor tu? TIDAK!



Kami belajar ilmu untuk hormat orang berilmu, ilmu untuk tahan telinga mendengar walaupun tak best, ilmu untuk cuba faham benda yang susah nak faham, ilmu untuk bertolak ansur dan banyak lagi.



3. Tak suka cikgu, cikgu dikatakan tak pandai mengajar maka kena tukar cikgu itu. So nanti bila dah kerja, kalau tak suka bos, bos dikatakan tak pandai mengurus maka BOLEHLAH KITA MINTA BOS ITU DITUKAR eh??















4. Surat ini macam dendam dengan seorang cikgu je ni. Cikgu Add Math. Saya rasa seteruk mana cikgu ini pasti tidaklah seteruk zaman-zaman kami dulu di MRSM Pengkalan Chepa bersama Cikgu Lee Tong Hai, arwah Ustaz Latif dan lain-lain. Setakat guna pistol air ada penceramah terkenal pun guna pistol air masa bagi talk. Infact ada international speaker taraf PhD Doctor guna belon, guna getah dan riben masa mengajar.



Dan kami bersyukur diberikan cikgu² yang seperti itu yang menjadikan kami seperti ini sekarang.



5. Saya tak nafikan ada juga cikgu yang bermasalah tapi adakah ibubapa perlu hantar surat minta tukarkan cikgu ini satu tindakan yang betul? Bukankah anak itu sedang belajar ilmu untuk sabar, ilmu untuk tahan telinga, ilmu untuk mendengar dan sebagainya yang mana ilmu inilah yang paling penting untuk survival hidup.










Kerana nanti apabila dewasa, adakah ibubapa boleh menjamin mereka akan jadi ibubapa yang baik sampai bila²? Dan jika nanti anak² dapati ibubapa tak jalankan tanggungjawab yang bagus, bolehkah anak-anak buat permohonan untuk tukarkan ibubapa?



Tak suka bos, maka tukar bos? Boleh macam tu?

Tak suka ibubapa, tukar ibubapa? Boleh macam tu?



6. Sepatutnya, ibubapa pujuk anak² untuk bersabar. Bagitahu anak bahawa orang lain di tempat lain susah nak masuk MRSM, susah nak belajar. Didik dia rasa hormat pada cikgu biarpun cikgu itu tak best, teruk, tak pandai mengajar dan sebagainya. Ajar anak itu untuk tingkatkan amal ibadat, solat, tanamkan kekuatan dalaman anak itu agar apa jua dugaan yang mendatang dia pasti boleh menyesuaikan diri. Nanti nak pergi sambung belajar luar negara macam mana? Di sana lagi teruk. Ada pensyarah yang racist. Ada yang mengajar langsung tak faham dan bagitahu anak, cikgu ini adalah yang Allah hantar untuk megnajar anak erti kehidupan. Nak tak nak, anak tu kena dapat A juga subjek itu. Fikirlah sendiri cara, jangan condemn jangan comment banyak sangat. Bagitahu anak



"we cannot change the circumstances, the season, the wind, but one thing we can change is ourselves!"



BARULAH ANAK TU AKAN MEMBESAR JADI HEBAT !!



Pendidikan ini ia menjangkaui apa yang diajar dalam kelas.



TAK SUKA SISTEM INI BOLEH JE KELUARKAN ANAK TU ... PLEASEEE ...



Sabar ya cikgu-cikgu. Mungkin selepas ini kena buat 'Aku Janji' untuk parents juga sebelum masukkan anak ke MRSM / SBP. Antaranya,



"TIDAK BOLEH CAMPURTANGAN DALAM SISTEM. TAK TAHAN / TAK SUKA, SILA KELUARKAN ANAK MASING-MASING"



Rindu pula kat MRSM PC ini. Selalu clash date tak dapat peluang berprogram di sana.



Oh Malaysiaku...



RAJA SHAMRI

PAKAR MOTIVASI



Sumber





PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri











Pemilik Natang Ngoh bukan penulis asal Luahan Pendapat Pakar Motivasi, Raja Shamri Buat IbuBapa Yang Suka-Suka Suruh Tukar Guru Sekolah. Artikel adalah sebahagian dari penulisan asal seorang Tokoh Blogger Terkenal iaitu Encik Ann. Terima Kasih atasa Ihsan Perkongsian. Jutaan Penghargaan kepada Encik Ann. More respect from Natang Ngoh.


Post a Comment

unfoolgiven unblogiven

{picture#https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xaf1/v/t1.0-1/c34.34.431.431/s200x200/383495_666690133356462_1783821221_n.png} Unfoolgiven an Author Natang Ngoh Jahat Molek. Menulis dengan pancaendera lapis ke 13 Unblogiven. Berbicara dengan bahasa yang satu. {facebook#https://www.facebook.com/unfoolgiven.unblogiven} {twitter#https://twitter.com/unfoolgiven} {google#https://plus.google.com/107838683407031460551}
Powered by Blogger.