'Astro, Sila Saman Saya Di Atas Servis Yang Tidak Dilanggan!'
Astro memang banyak caj tersembunyi. Perkara ini berlaku pada diri saya sendiri apabila nak menamatkan langganan Astro.
Selepas menghubungi pihak Perkhidmatan Pelanggan Astro, mereka berkata jika saya mahu menamatkan langganan, saya pergi menghantar notis sebulan sebagaimana yang dinyatakan dalam pernjanjian.
Spontan saya berkata, "Tiada dalam perjanjian dan jika ada, dalam klausa yang ke berapa?"
Malangnya, pegawai khidmat pelanggan itu tidak dapat menjawab soalan saya dan mengakui dia tidak tahu mengenai perkara itu. Jadi saya pun bertanya apa yang perlu saya lakukan jika saya nekad mahu menamatkan langganan Astro pada hari yang sama juga.
"Encik perlu pergi ke Pusat Servis Astro yang terdekat," katanya.
Jadi, saya bergegas pergi ke Pusat Servis Astro di Taman Molek, Johoh Bahru. Sampai di sana, kakitangan dan pengurusnya berkata saya tidak boleh menamatkan langganan pada hari ini. Mereka bertegas menyatakan bahawa saya perlu memberikan notis sebulan.
"Tiada syarat dalam perjanjian yang mengatakan perlu notis sebulan. Jika ada, sila kemukakan bukti yang ditandatangani oleh saya itu," kata saya kepada mereka.
Malangnya, mereka gagal menunjukkan bukti dan menggalah .Tetapi, mereka berikan syarat. Jika saya nak tamatkan langganan perkhidmatan Astro pada hari ini juga, saya perlu memulangkan dekoder, remote dan semuanya kecuali piring.
Oleh kerana rumah saya berhampiran, saya memilih untuk pulang dan mengambil semua barangan Astro, kabel, dekoder, dan remote control dan kembali ke pusat servis berkenaan dan serahkan kepada mereka. Saya juga telah membuat pembayaran dan diarah menandatangani dokumen pemulangan dekoder.
Jadi, dengan rasminya Astro mengesahkan akaun saya telah ditutup dan tiada apa-apa lagi caj selepas ini.
Tiba-tiba, tiga bulan kemudian selepas itu, Astro telah menghantar satu surat tuntutan tunggakan beserta surat peguam dengan alasan pembayaran akaun Astro saya tertunggak sebulan sebab by hook or by crook, mahu menamatkan langganan perkhidmatan Astro perlukan notis sebulan.
Dipendekkan cerita, selepas bertekak dengan pegawai khidmat pelanggan Astro dan maklumbalas kepada peguam mereka yang kurang bijak itu berserta dengan bukti penutupan akaun, pemulangan dekoder dan resit-resit bayaran rasmi, mereka terus senyap sehingga ke hari ini.
Saya cuma menegur peguam lantikan Astro yang kurang cerdik itu.
Sila saman saya atas servis yang saya tidak langgan. Akaun yang sudah ditutup dan dekoder juga telah dipulangkan atau saya saman pihak berkenaan kerana cuba menipu dan membuat tuntutan palsu!
Sumber
PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
Pemilik Natang Ngoh bukan penulis asal 'Astro, Sila Saman Saya Di Atas Servis Yang Tidak Dilanggan!'. Artikel adalah sebahagian dari penulisan asal seorang Tokoh Blogger Terkenal iaitu Encik Ann. Terima Kasih atasa Ihsan Perkongsian. Jutaan Penghargaan kepada Encik Ann. More respect from Natang Ngoh.
Post a Comment