IMAM Syafi`e Menghukum KAFIR Orang Yang Mengatakan Allah duduk Atas Arasy adalah Entri ulangsiar dari Laman Kangkung! Sebagai sebaran serta perkongsian terkini dan trending di Malaysia. Semoga bermanfaat dan sila sebarkan ke sosial network sekiranya IMAM Syafi`e Menghukum KAFIR Orang Yang Mengatakan Allah duduk Atas Arasy membawa kebaikan kepada kita. Wallahu'alam bissawab.
IMAM Syafi`e Menghukum KAFIR Orang Yang Mengatakan Allah duduk Atas Arasy

IMAM Syafi`e Menghukum KAFIR Orang Yang Mengatakan Allah duduk Atas Arasy

*

Al-Imam al-Mujtahid Muhammad ibn Idris al-Shafi`e radiyallahu `anhu (wafat 204 H) atau lebih dikenali dengan nama Imam Shafi`e mengatakan:

مَنِ اعَقَدَ أَنَّ اللّهَ جَالِسٌ عَلَى العَرشِ فَهُوَ كَافِرٌ فَلَا تَصِحُّ الصَّلَاةُ خَلفَهُ

Maksudnya: "Sesiapa yang meyakini Allah duduk, bersemayam, di atas arasy, maka dia telah kafir, maka tidak sah bermakmum solat kepada orang tersebut". (Kifayah an-Nabih Syarah at-Tanbih karya Ibn ar-Rif'ah,Juz 4 hal 24 cetakan Dar al-Kutub)

Imam Shafi`e mengatakan :

"مَنْ قَالَ أَوِ اعْتَقَدَ أَنَّ اللهَ جَالِسٌ عَلَى الْعَرْشِ فَهُوَ كَافِرٌ".

Maksudnya:

"Sesiapa berkata atau berkeyakinan bahawa Allah duduk/berada di atas `Arasy maka dia telah kafir ". (Diriwayatkan oleh Ibnu Mu`allim al Qurasyi dalam kitabnya Najm al Muhtadi Wa Rajm al Mu`tadi. h. 155.)


Imam Shafi`e mengatakan :

"مَنِ اعْتَقَدَ أَنَّ اللهَ جَالِسٌ عَلَى الْعَرْشِ كُفْرٌ لا صَلاة وَرَاءَهُ".

Maksudnya:

"Sesiapa yang beraqidah (berpegang/berkeyakinan) bahawa Allah bersemayam/duduk di atas `Arasy, maka dia menjadi kafir dan tidak boleh solat (menjadi makmum) di belakangnya". (Diriwayatkan oleh al-Imam al-Qadhi Najm al-Din dalam kitabnya Kifayah al-Nabih dan al-Imam Ibn Mu`allim al-Qurasyi (W 725 H) didalam kitabnya Ibn Mu`allim al-Qurasyi dalam kitabnya Najm al-Muhtadi Wa Rajm al-Mu`tadi.)

Hidayah itu milik ALLAH.

Wallahu A'lam.




Link pilihan:

IMAM Syafi`e Menghukum KUFUR Orang Yang Mengatakan Allah duduk Atas Arasy ->
https://www.facebook.com/notes/ahmad-fikri/imam-syafie-menghukum-kufur-orang-yang-mengatakan-allah-duduk-atas-arasy/128119857384154/

Riwayat palsu guna nama Imam Syafi’e -> http://kitab-kuneng.blogspot.com/2016/09/menempatkan-kembali-nash-nash-imam.html


Membongkar Berbohong Atas Nama Imam Abu Hanifah ->
https://www.facebook.com/notes/aqidah-ahlussunnah-allah-ada-tanpa-tempat/allah-ada-tanpa-tempat-membongkar-aqidah-sesat-wahhabi-yang-sering-berbohong-bes/112482625435322

*

IMAM Syafi`e Menghukum KAFIR Orang Yang Mengatakan Allah duduk Atas Arasy ini adalah Entri ulangsiar dari Blog Kangkung merupakan laman yang popular di Malaysia. Penghargaan kepada Lenggang Kangkung iaitu penulis/pemilik asalnya. Much more respect from Natang Ngoh.

Post a Comment

unfoolgiven unblogiven

{picture#https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xaf1/v/t1.0-1/c34.34.431.431/s200x200/383495_666690133356462_1783821221_n.png} Unfoolgiven an Author Natang Ngoh Jahat Molek. Menulis dengan pancaendera lapis ke 13 Unblogiven. Berbicara dengan bahasa yang satu. {facebook#https://www.facebook.com/unfoolgiven.unblogiven} {twitter#https://twitter.com/unfoolgiven} {google#https://plus.google.com/107838683407031460551}
Powered by Blogger.